Prezentacja produktów – Dlaczego, Po co, zależności

Prowadząc sklep internetowy, bardzo często spotyka się trudność, z odpowiednią prezentacją jednego lub całej linii produktów. Producenci zwykle dostarczają „takie same zdjęcia” wszystkim, co powoduje, że brak zróżnicowania i wyróżnienia się na tle konkurencji. W czasach, kiedy każdy przypomniał sobie o instnieniu internetu jako kanału zbytu, odpowiednia prezentacji produktowa odgrywa jeszcze większą rolę.

Jest to spowodowane tym, że pomimo zamykania różnych salonów sprzedaży w formie fizycznej, tak otwiera się ich znacznie więcej w internecie, gdzie często firmy uruchamiają nawet kilka do kilkunastu stron „byle być wysoko” – choć często zapominają, że samo uruchomienie stron bez jakiejkolwiek promocji mija się z celem. Nie raz można usłyszeć „mam sklep internetowy, ale dlaczego nie mam sprzedaży? Konkurencja sprzedaje dużo, a u mnie nikt nie wchodzi”.

Również tworzenie prezentacji, wymaga dotarcia nią do odbiorców, a samo stworzenie jej bez tego nie spełni swojej roli. Istnieje wiele metod pozyskania ruchu i zainteresowania odbiorców zawartością strony firmowej bądź sklepu internetowego.

Jest kolejny lockdown, ale wiele salonów usługowych, jest otwartych, choć „znów” w ograniczonym zakresie, wszelkiej maści salony fryzjerskie, czy kosmetyczne są otwarte, ale również one stopniowo przygotowują się do odpowiedniego pozyskiwania klientów przez internet, by nawet praca „w trybie zdalnym” odbywała się fizycznie, a jest to spowodowane, że po raz kolejny ludzie ograniczają wychodzenie z domu i nie mają „czasu” na odwiedzenie salonów usługowych. Informacje o nich szukają w internecie i następnie umawiają wizyty. Tak jak w przypadku zapisywania się do dentysty, tak większość salonów kosmetycznych posiada taki tryb, ale w przypadku salonów urody dla mężczyzn dopiero tą metodę wprowadza (mężczyźni bardziej podejmują decyzje przy okazji przechodząc obok).

Promocja i próba wyróżnienia się w internecie, jest od bardzo dawna, wszelkie firmy, które wykonują usługi u klienta, lub nie posiadają lokalów usługowych starają się prześcigać w pokazywaniu, dlaczego lepiej wybrać ich niż konkurencje. I tu prym ma wyszukiwarka internetowa, gdzie zdobycie pozycji można osiągnąć 2 metodami niezależnymi, pierwsza najczęściej wybierana przez osoby, którym się spieszy, są reklamy linkami sponsorowanymi (i pochodnymi), tu płaci się od kliknięć, przez co dla wielu tematyk, może być to znaczny wydatek (przy optymalnej skali), ale również pozwala określić budżet minimalny, ale skuteczność może nie spełnić oczekiwań. Drugą metodą jest pozycjonowanie, tu bardzo często potrzeba czasu, wydatku oraz wyrozumiałości, tu konkuruje się z innymi agencjami, często również z samą wyszukiwarką internetową, tak tu budżet bardzo często jest znacznie niższy niż w adwordsach, tak ilość pracy jest nawet kilkukrotnie większa (konkurencja, każdy chce być wysoko, często być wysoko bez względu na metody).

Stąd różnica jest taka, że w przypadku adwords posiadana jest wyrozumiałość bo stawki od kliknięcia są z góry narzucone (i można dać zawsze więcej), ale narzuca to duża korporacja (więc oni wiedzą chyba co robią?), tak w przypadku pozycjonowania bardzo często budżet jakim dysponuje się stanowi bardzo mały odsetek, tak oczekiwania są znacznie bardziej wyśrubowane i nie raz można usłyszeć „w adwords jestem tego samego dnia na pierwszych pozycjach – czemu tak długo?!”

Analogicznie, takie same myślenie występuje, właśnie przy tworzeniu wszelkiej maści prezentacji, którymi chcemy zdobyć klientów. Niejednokrotnie zdarza się, że myśli się o tym, że samo stworzenie np. wirtualnego spaceru po lokalu od razu sprawi by klienci walczyli przed wejściem, kto był pierwszy.

Należy pamiętać, że takie materiały promocyjne służą zachęcaniu i przekonywaniu, ale trzeba wpierw nimi dotrzeć do potencjalnych klientów, bo klienci nie będą czekali, aż ktoś wrzuci materiał promocyjny, ale zwyczajnie wybiorą konkurencję, łatwiejszą do odnalezienia, nawet jeśli jakość jej będzie niższa.

W przypadku usług oferowana jakość i standardy, nie są wystarczające. Omówmy to na przykładzie:

Istnieje salon fryzjerski, którego grupa docelowa to mężczyźni. Lokal znajduje się na uboczu, wiec nie jest widoczny i nikt tą drogą nie chodzi. Taki lokal ma duży bilbord reklamowy na swojej ścianie, zachwalający niskie ceny i wysokie standardy. Czy taki lokal zostanie zauważony i klienci przyjdą? Bardzo wątpliwe. Klienci pojawią się, jeśli istnieje poczta pantoflowa i lokal jest polecany dalej przez klientów (ale jak klientów nie ma to jak mają o tym mówić?), wtedy to jakością można wygrać z konkurencją. Poczta pantoflowa to element marketingu (promocji firmy). Tu każde „ale” które pojawia się na myśli jest właśnie elementem promocji firmy. I dotarciem z informacją do potencjalnych klientów.

Internet jest właśnie takim zbiorowiskiem uliczek na uboczu z tylko jedną główną, gdzie szukamy firm na głównej, ruchliwej i głośnej ulicy. Nie interesują firmy nawet o najlepszej jakości (firmy rozpoznawalne same w sobie są taką ruchliwą ulicą).

Nawet „najbardziej ruchliwa ulica” posiada już konkurencje, na której tle trzeba się właśnie wyróżnić. W przypadku sklepów internetowych to forma prezentacji produktów i ich reklama na sklepie odgrywa ogromną rolę, a jest to z powodu tego, że zazwyczaj wszystkie sklepy internetowe mają te same zdjęcia, ten sam opis, niemalże wszystko to samo.

Można to zobrazować, chodząc po centrum handlowym, wszędzie są te same sklepy z tym samym produktem, często z tymi samymi cenami, a i potrzebuje konkretny typ produktu, który jest właśnie oferowany. Więc co się stanie? Wejdziemy do pierwszego lepszego sklepu, czy pochodzimy po sklepach? Zazwyczaj skończyłoby się po prostu wyjściem z centrum handlowego i poszukania innych miejsc z tymi produktami. Co w internecie bardzo często kończy kupieniem się produktu od firmy, która ma sklep internetowy, ale kupienie produktu na np. serwisie aukcyjnym bo tam zadbaliśmy o estetykę (albo ją zlecono zewnętrznej firmie).

Forma reklamy tak jak i miejsce wykonania czynności odgrywa ogromną rolę, klient szuka zawsze oszczędności, ale nigdy wyrzekając się własnego komfortu zakupowego. Tak jeśli stworzymy prezentacje np. cudownego salonu barberskiego, tak bez jego odpowiedniego wyposażenia bardzo trudno będzie utrzymać, czy nawet zachęcić klienta do skorzystania. Tak jak oczywistym wydają się fotele barberskie, tak w przypadku innych usług, klient zawsze zwraca uwagę na detale, często nawet nieświadomie.

Tak sklepy internetowe bardzo często muszą samodzielnie inwestować w promocje, prezentacje produktów, tworzenie infografik, czy nawet wyróżnianie danych, szczegółów w przystępnej i czytelnej formie.

Można stworzyć infografiki, które dodatkowo wykorzystać można w działaniach social media i podtrzymywaniu „relacji” z klientami, którzy już wcześniej kupili, klient powracający jest najlepszym klientem, nawet jeśli usługi są o bardzo długiej trwałości, klient zadowolony chętniej poleci firmę znajomym. Zaniedbanie klientów spowoduje również, o wiele szybszy efekt, ale negatywny. Klient niezadowolony bardzo często potrzebuje odreagować swoje niezadowolenie i nim podzieli się nie tylko ze znajomymi, ale ogólnie „ze światem”. Nie można popełniać takiego błędu, że działaniem świadomym zaniedba się relacje i kontakt z klientem.

Inną formą prezentacji produktów lub usług jest wykonanie animacji bądź filmu reklamowego. Pozwala to w relaksujący sposób zachęcić odbiorcę do skorzystania. Tu również ten element dostosowuje się do kanału dystrybucji jego. Inwazyjny sposób zachęcania jest dobry, ale w kanałach do tego stworzonych m.in. youtube czy nawet reklama w telewizji, bo klient już przyzwyczaił się do „inwazyjności”, metodą tą można pozyskać odbiorców w innych kanałach promocyjnych, ale mogą przynieść negatywne efekty.

Tu jak w przypadku maili, każdy ma, każdy dostaje spam, reklama, która jest zbyt inwazyjna, jest zwykle reklamą, którą jako pierwszą się odrzuca. W spam często są różne sposoby zachęcania do otwarcia maila, ale zwykle treści są takie same – więc odczuwa się stratę czasu i niechęć.

Bez odpowiedniego wyróżnienia na tle innych nie zachęcimy klienta, ale również robiąc to zbyt inwazyjnie, klient na pewno się nie pojawi, wręcz będzie niezadowolony, czym będzie chciał się podzielić z innymi.

Tu dobrym przykładem są firmy transportowe, spedycyjne czy nawet taxi bagażowe. Tu firmy chcą się wyróżnić, walczą o pierwsze pozycje w wyszukiwarce internetowej, ale też poza wyszukiwarką walka jest zacięta, ale czy przeciętny odbiorca internetu to widzi? Nie, całe działanie pomimo „intensywności” i niekiedy inwazyjności, jest wykonane tak, by informacja dotarła do osób, które tego potrzebują, chcą lub wyszukują. Prostym przykładem jest rynek związany z frazą „Przeprowadzki Warszawa„, gdzie większość firm prowadzi działania z wyszukiwaniem Google, mapami by pozyskać klientów z okolicy, a nawet content marketing, by pokazać i wyróżnić się na tle innych. Sam proces pozyskania jest bardziej zróżnicowany i pomimo braku spójnego miejsca tematycznego, nie jest to „rozsypane” i nie potyka się zwykły użytkownik internetu z tym na każdym kroku. Bardzo często firmy stosują infografiki pokazujące efektywność, wydajność, ale też jakość, którą dodatkowo podtrzymują kontakt z klientami, którzy korzystali z usług – w końcu jak często ludzie się przeprowadzają?